Pedagog szkolny
„ MÓW DZIECKU, ŻE JEST DOBRE, ŻE MOŻE, ŻE POTRAFI” Janusz Korczak
PEDAGOG SZKOLNY
mgr Monika Kasztan
telefony
324226600 wew. 116
lub
504 854 958
Godziny pracy pedagoga :
Poniedziałek 8:30 -15:30 (11:20-15:20 świetlica)
Wtorek 8:30 - 13:30
Środa 8:30 - 13:30
Czwartek 9:30 - 15:00
Piątek 8:00 - 13:30 (10:00-12:00 świetlica)
PLAN PRACY PEDAGOGA SZKOLNEGO
2024/2025 SP 21 w Rybniku
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2017 poz. 1591 )z późniejszymi zmianami z dnia 9 sierpnia 2017r.
Na podstawie art. 60 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo
oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082, z późn. zm.) ustalam następujące kierunki
realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:Na podstawie art. 59 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. poz. 583, z późn. zm.2).
Zadanie 1. Prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych.
1. Prowadzenie obserwacji, rozmów, diagnoz środowiskowych (dom rodzinny, MOPS, środowisko lokalne, itp.) szczególnie w kontekście zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi, sytuacjami kryzysowymi lub traumatycznymi.
2. Dwukierunkowe przekazywanie informacji na temat sytuacji poszczególnych uczniów, w tym uczniów z Ukrainy - aktualizacja wiedzy w tym zakresie.
3. Opracowanie narzędzi diagnozowania sytuacji szkolnej (postępy w nauce, zachowanie) i rodzinnej uczniów:
o opracowanie kwestionariuszy ankiet dotyczących działalności opiekuńczo – wychowawczej i profilaktycznej szkoły, prowadzenie badań w tym zakresie, analiza w celu sformułowania trafnych działań w nowym roku szkolnym; wrzesień, październik;
o badanie ankietowe uczniów dot. zachowań agresywnych, stosowania używek, cyberprzemocy – wrzesień, październik;
o badania sondażowe wśród nauczycieli dotyczące zachowania uczniów/sytuacji rodzinnej - wrzesień;
o pomoc nauczycielom w doborze narzędzi w przeprowadzeniu badań w kierunku wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się./ cały rok
4. Pomoc członkom zespołów ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej w interpretacji orzeczeń i opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz analizie dokumentacji ucznia.
5. Konsultowanie indywidualnych przypadków ze specjalistami z zewnątrz w tym: z poradni psychologiczno-pedagogicznych, innych poradni specjalistycznych.
6. Współpraca z wychowawcami w zakresie udzielania rodzicom informacji na temat kierowania uczniów przejawiających trudności dydaktyczno-wychowawcze do poradni psychologiczno-pedagogicznych lub innych poradni specjalistycznych (przygotowanie lub współpraca w przygotowaniu opinii dotyczącej ucznia, rozmowy z rodzicami mającymi wątpliwości co do zasadności specjalistycznej diagnozy).
Zadanie 2. Diagnozowanie sytuacji wychowawczej.
1. Rozmowy z wychowawcami klas, nauczycielami.
2. Utrzymywanie ścisłej współpracy z kuratorami rodzinnymi uczniów pochodzących z rodzin objętych opieką sądu.
3. Analiza warunków środowiska domowego.
4. Postulowanie kierowania uczniów przejawiających poważne trudności wychowawcze do poradni psychologiczno-pedagogicznych lub innych poradni specjalistycznych.
Zadanie 3. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
1. Koordynowanie podejmowanych w szkole działań w zakresie pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
2. Współpraca z dyrekcją w organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
3. Ścisła współpraca z nauczycielami w zakresie udzielania uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
4. Praca w zespołach ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
5. Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
- Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
- Uczniowie cudzoziemscy mogą być objęci pomocą psychologiczno-pedagogiczną w związku z doświadczeniem migracyjnym. Pomoc polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie ucznia. W związku z sytuacja w Ukrainie nasza szkoła także włączyła się w pomoc uczniom przybywającym do naszego miasta.
- Włączenie uczniów pochodzących z Ukrainy do edukacji w polskiej szkole jest wyzwaniem dla wychowawcy, nauczycieli oraz uczniów. Najważniejszym celem będzie integracja, ponieważ komfort psychiczny dziecka i nawiązanie dobrych relacji z rówieśnikami, stworzy sprzyjającą atmosferę do osiągania sukcesów edukacyjnych.
-rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły, a także w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zadanie 4. Prowadzenie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży
1. Gromadzenie materiałów z zakresu profilaktyki uzależnień.
2. Organizowanie szkolnych akcji profilaktycznych, włączanie się w ogólnopolskie przedsięwzięcia.
3. Realizacja elementów programu profilaktycznego „Nie bierz”, „Nie dopalaczom”
4. Realizacja elementów innych programów profilaktycznych wg potrzeb.
5. Prowadzenie zajęć wychowawczo-profilaktycznych mających na celu kształtowanie umiejętności interpersonalnych, profilaktykę uzależnień, zachowań agresywnych, inne w miarę zgłaszanych przez nauczycieli potrzeb.
6. Fonoholizm, uzależnienia od internetu– przeciwdziałanie i profilaktyka.
Zadanie 5. Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym
1. Udzielanie nauczycielom informacji na temat specyfiki specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia.
2. Objęcie szczególną opieką i wsparciem uczniów niepełnosprawnych i innych uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, a także uczniów przybyłych z Ukrainy.
3. Wskazywanie zalecanych form i sposobów dostosowania wymagań edukacyjnych, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dziecka.
4. Przeprowadzanie rozmów indywidualnych z uczniami przejawiającymi trudności dydaktyczno - wychowawcze.
5. Postulowanie organizowania dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych zajęć specjalistycznych w tym: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych.
6. Udzielanie porad nauczycielom w zakresie doboru metod wychowawczych w postępowaniu z uczniami przejawiającymi zaburzenia w zachowaniu.
7. Projektowanie i monitorowanie działań interwencyjnych podejmowanych w stosunku do uczniów.
8. Pozyskiwanie rodziców do współudziału w realizacji postulowanych wobec ich dziecka działań.
9. Konsultowanie indywidualnych przypadków ze specjalistami z zewnątrz w tym: z poradni psychologiczno-pedagogicznych, innych poradni specjalistycznych.
Zadanie 6. Inicjowanie i podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
1. Pomoc stronom w dobrowolnym osiągnięciu wzajemnie akceptowanego porozumienia w spornych kwestiach (rola osoby neutralnej i bezstronnej).
2. Podejmowanie działań na rzecz zapobiegania przemocy i agresji w szkole.
3. Opiniowanie spraw uczniów dotkniętych zagrożeniem oraz niedostosowaniem społecznym i opracowywanie wniosków do sądów rodzinnych i nieletnich.
4. Opiniowanie spraw uczniów dotkniętych przemocą domową na potrzeby zespołu interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
5. Projektowanie i monitorowanie działań interwencyjnych podejmowanych w stosunku do uczniów (np. kontrakty).
Zadanie 7. Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień.
1. Udzielanie nauczycielom informacji na temat specyfiki specjalnych potrzeb ucznia.
2. Wskazywanie zalecanych form i sposobów dostosowania wymagań edukacyjnych, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dziecka.
3. Udzielanie porad nauczycielom w zakresie interpretacji zachowań uczniów przejawiających trudności przystosowawcze oraz proponowanie metod wychowawczych postępowania z nimi.
4. Pozyskiwanie rodziców do współudziału w realizacji postulowanych wobec ich dziecka działań.
5. Prowadzenie pogadanek, warsztatów w ramach pedagogizacji rodziców.
6. Organizowanie lub prowadzenie szkoleń dla nauczycieli na temat rozpoznawania indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień.
Zadanie 8. Wspieranie nauczycieli w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
1. Wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijanie ich umiejętności wychowawczych, szczególne w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
2. Zwracanie szczególnej uwagi na kwestię sprawiedliwości i etycznego traktowania uczniów przez nauczycieli i przestrzeganie przez nich ustaleń Konwencji o Prawach Dziecka.
3. Wspomaganie merytoryczne i metodyczne nauczycieli w pełnionych przez nich funkcjach - wskazywanie sposobów realizowania zadań opiekuńczo-wychowawczych, a także dydaktycznych.
4. Udzielanie porad (współpraca) w zakresie rozwiązywania sytuacji konfliktowych w klasie.
5. Udzielanie porad (współpraca) dotyczących pracy z uczniem mającym problemy (dydaktyka, wychowanie).
6. Organizowanie (prowadzenie) szkoleń i warsztatów na tematy związane z profilaktyką, opieką, wychowaniem i dydaktyką.
7. Współpraca z dyrekcją w zakresie tworzenia (modyfikowania) i realizowania programu wychowawczego szkoły, programu profilaktyki, innych planów i programów związanych z wychowaniem, rozwojem osobowym uczniów i poprawianiem jakości pracy szkoły.
Wspieranie rodziców.
1. Udzielanie porad rodzicom w sprawach trudności wychowawczych, pomoc w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych z dziećmi.
2. Przełamywanie uczuć bezradności, niepewności i napięć psychicznych w związku z przeżywanymi trudnościami.
3. Wyjaśnianie przyczyn pojawiających się problemów.
4. Poradnictwo wychowawcze mające na celu modyfikowanie sposobu postępowania rodziców oraz ich postaw wychowawczych wobec dzieci. Słuchanie o pojawiających się trudnościach, radzenie, jakie działania można podjąć - w tym tłumaczenie ograniczeń, jakie należy postawić dziecku.
5. Udzielanie rodzicowi informacji w zakresie ochrony prawnej jego i dzieci w sytuacjach zaniedbań, lub przemocy domowej.
6. Udzielanie informacji o funkcjonujących organizacjach na rzecz pomocy rodzinie.
7. Pośredniczenie w kontaktach rodzica z tymi instytucjami, w tym pomoc w wypełnieniu formalności związanych ze skorzystaniem z ich usług.
8. Przygotowywanie (zapraszanie specjalistów z zewnątrz) lub prowadzenie pogadanek, prelekcji, odczytów, warsztatów.
Udzielanie uczniom porad i konsultacji.
1. Rozmowy z uczniami, w celu umożliwienia im głębszego zrozumienia własnych postaw, przekonań, atrybucji, oczekiwań oraz wartości, wpływu innych ludzi na ich zachowanie, a także wpływu ich zachowania na otoczenie.
2. Pomoc uczniom w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych.
3. Porady dotyczące rozwiązywania trudności powstających na tle konfliktów rodzinnych; porady i pomoc w radzeniu sobie z trudnościami związanymi z kontaktami rówieśniczymi w tym, presją negatywnych wzorców.
4. Pomoc w rozwiązywaniu konfliktów z nauczycielami.
5. Porady na temat sposobów efektywnego uczenia się.
Pomoc materialna
1. Działanie na rzecz zorganizowanej opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej, poprzez dotarcie do wszystkich rodziców z informacją o możliwościach i procedurze uzyskania zasiłków, stypendiów i innych form pomocy.
2. Współdziałanie z organizacjami i instytucjami pozaszkolnymi udzielającymi wsparcia materialnego (np. OPS, Caritas).
3. Dyskretne monitorowanie sytuacji materialnej uczniów.
4. Czuwanie nad właściwym dysponowaniem środkami uzyskanymi przez rodzinę na pomoc materialną dla dziecka.
Współpraca z instytucjami
1. Zespół kuratorski przy Sądzie Rodzinnym w Rybniku.
2. MOPS Rybnik.
3. Zespół do Spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie.
4. Sąd Rodzinny.
5. Policja, dzielnicowy.
6. Wydział Policji ds. Nieletnich, Patologii i Profilaktyki.
7. Inne.
TELEFON WSPARCIA Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Rybniku
25 sposobów motywowania dziecka
Alfabet pedagoga
Apel Twojego dziecka
Bezpieczeństwo w sieci -gry komputerowe
Jak mobilizować dzieci do nauki w domu
Jak motywować dziecko do nauki
Jak połączyć pracę zdalną z praca zawodową
Jak pracować z dzieckiem nadpobudliwym
Ryzyko dysleksji i dysleksja rozwojowa