W środę 19 stycznia br. uczniowie klasy I A i I B zostali przyjęci do Grona Czytelników Biblioteki Szkolnej. Pierwszoklasiści zapoznali się z Regulaminem wypożyczania książek, „Prośbami książki”, a także z zasadami obowiązującymi w obecnym czasie pandemii. Następnie nowi czytelnicy odwiedzili bibliotekę, złożyli przyrzeczenie i wypożyczyli pierwszą książkę. Na pamiątkę tej uroczystości, każdy uczeń otrzymał dyplom i Wyprawkę Czytelniczą, która została przygotowana przez Instytut Książki w ramach kampanii „Mała książka- wielki człowiek”. W jej skład wchodzi antologia tekstów polskich autorów, poradnik, w jaki sposób wspierać dziecko w nauce czytania oraz plakat z literami do wycinania. Mamy nadzieję, że dla naszych pierwszoklasistów biblioteka stanie się zaczarowanym miejscem, w którym można przeżyć niesamowite przygody. A wszystko to, dzięki książce.
W ramach kolejnej edycji kampanii społecznej Instytutu Książki „Mała książka – wielki człowiek” uczniowie klas pierwszych podczas uroczystości Pasowania na czytelnika otrzymali prezent - wyprawkę czytelniczą.
W skład wyprawki wchodzą:
• książka „Pierwsze abecadło,
• broszura „Książką połączeni, czyli uczymy się czytać razem” (zafoliowana razem z książką),
• materiał pomocniczy „Kreatywny alfabet”.
Projekt organizowany przez Instytutu Książki, został przygotowany z myślą o dzieciach rozpoczynających edukację w szkole podstawowej i stawiających swoje pierwsze kroki w nauce czytania. Za sprawą przygotowanej specjalnie dla nich książki chcę zaprosić pierwszoklasistów do odbycia niezwykłej przygody, jaką jest umiejętność rozpoznawania liter, składania ich w wyrazy, zdania, a w końcu przyjemność czerpana z lektury – tej czytanej przy wsparciu najbliższych, jak i tej odkrywanej samodzielnie. Projekt połączony jest z ogólnopolską kampanią społeczną „Mała książka – wielki człowiek”, w ramach której przypominamy rodzicom i opiekunom o korzyściach wynikających ze wspólnego, rodzinnego czytania już od pierwszych miesięcy życia dziecka.
Więcej informacji na stronie Instytutu Książki.
Zapraszam uczniów do międzyszkolnego konkursu plastycznego pt. "Moja wizja Narnii". Więcej informacji i regulamin pod adresem https://bsip.miastorybnik.pl/wizja/Narnia.htm
Oto krótka charakterystyka naszego bohatera:
Kilka informacji o tej tradycji i zwyczajach w różnych krajach
Włoskim odpowiednikiem św. Mikołaja jest La Befana - wróżka o wyglądzie wiedźmy, dosyć złośliwa. Straszy się nią niegrzeczne dzieci - Befana zamiast prezentów sypie im do pończoch popiół. Odwiedza włoskie domy dopiero 6 stycznia, w Święto Trzech Króli. Wędruje pieszo, roznosząc grzecznym dzieciom prezenty, gdy kładą się do łóżka.
Frau Berta (Pani Berta) stanowi niemieckie wcielenie św. Mikołaja. Działa podobnie jak włoska Befana - bezszelestnie zakrada się do dziecinnego pokoju, aby ukołysać je do snu, ale jest postrachem tych niegrzecznych. Ma wielkie stopy i żelazny nos. Najczęściej prezenty wykłada na parapety, schody lub kominem dostaje się do domu wkładając prezenty do skarpet lub pod poduszkę.
W krajach anglosaskich to właśnie Santa Claus przynosi dzieciom prezenty w wigilię Bożego Narodzenia. Dzieci piszą do niego listy, aby przypomnieć, jakie są ich życzenia. Listy wrzuca się do kominków, aby z dymem poleciały do nieba. Na kominkach i przy łóżkach wiszą ozdobne skarpety czekające na prezenty. Dla niegrzecznych dzieci św. Mikołaj ma przygotowane rózgi zamiast prezentów. Nazwa Santa Claus pochodzi z języka holenderskiego (od słowa Sinterklaas - Święty Mikołaj).
Dame Abonde to francuski odpowiednik św. Mikołaja; dobra wróżka, przynosząca grzecznym dzieciom prezenty w czasie ich snu w noc sylwestrową. Prezenty przynosi też Pere Noel z przyjacielem Pre Fouettard, który wie, jak zachowywało się każde dziecko i doradza jaki prezent powinno dostać.
Died Moroz (Dziadek Mróz) występujący zwykle w towarzystwie Snieguroczki (Śnieżynki) jest rosyjskim odpowiednikiem św. Mikołaja. Dziadek Mróz i Śnieżynka przynoszą prezenty grzecznym dzieciom, kiedy te śpią w noworoczną noc.
W Szwecji odbywa się 13 grudnia trochę inne święto i poświęcone jest ono Świętej Łucji z Syrakuz na Sycylii. Zwyczaj został przywieziony do Szwecji przez żeglarzy. Mianowicie w każdej rodzinie jedna kobieta wciela się w postać św. Łucji i podaje rodzicom lub dzieciom śniadanie do łóżka. Święto to jest traktowane jako rodzaj parady na ulicach miast.
Dzieci hiszpańskie na prezenty muszą czekać aż do 6 stycznia a prezenty roznoszą Trzej Magowie (z hiszp. Los Reyes Magos): Kacper, Melchior, Baltazar czyli Trzej Królowie. Tutaj również to święto wiąże się z paradą - 5 grudnia. Wieczorem zaś dzieci wystawiają trzy kieliszki sherry dla królów oraz marchewkę dla wielbłądów.
W Belgii św. Mikołaj odwiedza każdy dom dwa razy. Czwartego grudnia by sprawdzić zachowanie dzieci, a szóstego grudnia z prezentami za dobre zachowanie lub rózgami za złe. Mikołaj zostawia prezenty w bucikach, a dzieci, aby przypodobać się Mikołajowi, przygotowują marchewkę lub siano dla jego osiołków.
W Danii święty przynoszący prezenty, znany jako Julemanden, przyjeżdża w towarzystwie elfów, saniami zaprzężonymi w renifery. Dzieci zostawiają dla elfów mleko oraz pudding i są bardzo szczęśliwe gdy rano jedzenia nie ma.
Św. Mikołaj w Holandii jest znany jako Sinterklass. Przybywa on statkiem w ostatnią sobotę listopada. Na swoim białym koniu paraduje przez miasto, odwiedza pałac królewski, gdzie książę i księżniczka muszą się przyznać czy byli grzeczni. Piąty grudnia jest dniem szukania prezentów, które mogą być ukryte w najrozmaitszych miejscach.
Czechy i Słowacja – tu jako Mikulas pojawia się 6 grudnia. Spływa po złotej nitce rozciągniętej między niebem i ziemią. Towarzyszą mu anioł i czart - zły duch.
https://biblioteka.pl/gazetka/Mikolajki/8818
Księgozbiór biblioteki szkolnej został wzbogacony o nowe pozycje książkowe. Zakupiono interesujące i piękne książki dla młodszych i starszych. Mamy nadzieję, że nowe książki będą cieszyć się zainteresowaniem naszych czytelników.
Z okazji Dnia Postaci z Bajek w Szkole został zorganizowany konkurs fotograficzny pt. „Postać z bajki”. Celem konkursu była popularyzacja czytania jako formy spędzania wolnego czasu i rozwijanie kreatywności i wrażliwości artystycznej uczniów. Zadaniem uczestników było przebranie się za ulubioną postać z bajki i zrobienie zdjęcia. Wszystkie fotografie bardzo ciekawe i pomysłowe. Widać, że w to przedsięwzięcie zaangażowali się również rodzice. Była to okazja do spędzania czasu z dziećmi, czytając i oglądając bajki oraz przygotowując stroje.
Oto wyniki:
W kategorii klas 1-4
1 miejsce ex aequo – Karolina Szulik kl. 1b, Mateusz Rojek kl. 2b
2 miejsce ex aequo – Emilia Bierza kl. 3b, Olivia Sczekała kl. 3b
3 miejsce ex aequo- Gabriela Bierza kl. 1b, Nadia Szczepaniec kl. 3b
W kategorii klas 5-8 I miejsce – Mateusz Milek kl. 5a
Komisja uwzględniając wspólny wkład dzieci i rodziców w wykonanie zdjęcia do konkursu postanowiła wszystkich uczestników uhonorować nagrodami, które ufundowała Rada Rodziców.
21 października w Bibliotece Szkolnej odbyło się rozstrzygnięcie konkursu plastycznego „Baśnie i legendy z całego świata”, zorganizowanego z okazji Międzynarodowego Święta Bibliotek Szkolnych. Konkurs adresowany był do uczniów klas I-III. 1 miejsce zdobyła Emilia Bierza z kl. 3b, 2 miejsce ex aequo zajęły Magdalena Pawelec i Alicja Greszla z kl. 2a, 3 miejsce- Gabriela Bierza z kl. 1b.
W piątek, 22 października, mogliśmy przenieść się w krainę najpiękniejszych i najbardziej lubianych przez dzieci baśni i legend z całego świata . Pozwolił na to konkurs, „Mistrz pięknego czytania”, zorganizowany w ramach Międzynarodowego Święta Bibliotek Szkolnych.
Kolejna edycja tego konkursu pozwoliła na przypomnienie sobie twórczości H. Ch. Andersena, braci Grimm, pojawiły się też baśnie polskie.
Uczniowie klas IV-VIII czytali baśnie, których jako dzieci, słuchali do snu.
Tytuł Mistrza pięknego czytania SP 21 trafił do Marceliny Szywały, uczennicy kl.7c.
I miejsce zajął Wojtek Cojg z kl. 6a, II miejsce przypadło Zuzannie Brzoznowskiej z kl. 7a, na III miejscu znalazła się Lena Skrzypczyńska z kl. 4a. Wszystkim czytelnikom gratulujemy!
Tytuł Mistrza pięknego czytania SP 21 trafił do Marceliny Szywały, uczennicy kl.7c.
I miejsce zajął Wojtek Cojg z kl. 6a, II miejsce przypadło Zuzannie Brzoznowskiej z kl. 7a, na III miejscu znalazła się Lena Skrzypczyńska z kl. 4a. Wszystkim czytelnikom gratulujemy!
Zapraszam uczniów klas 4-8 do udziału w konkursie Mistrz pięknego czytania organizowanego przez bibliotekę szkolną w ramach obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych pod hasłem „Baśnie i legendy z całego świata”
Zasady konkursu:
1. Konkurs przeznaczony jest dla uczniów kl. IV-VIII.
2. Każda klasa może wytypować 1 uczestnika.
3. Uczestnik konkursu czyta wybrany fragment baśni lub legendy (czas prezentacji – do 2 minut).
Jury oceniać będzie piękne przeczytanie przygotowanego fragmentu tekstu, zwracając szczególną uwagę na dykcję, intonację, modulację głosu i interpretację.
ZAPRASZAMY!!!
Zapraszam uczniów klas 1-3 do udziału w konkursie plastycznym „Baśnie i legendy z całego świata” organizowanego przez bibliotekę szkolną w ramach obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych.
Cele konkursu:
• zainteresowanie i przypomnienie ulubionych postaci z baśni i legend
• rozwijanie kreatywności, wrażliwości oraz wyobraźni plastycznej dzieci i młodzieży
Zadaniem uczniów jest wykonanie pracy plastycznej: format A-4, dowolna technika plastyczna.
Prace należy dostarczyć do biblioteki do dnia 18 października 2021r.
Po raz kolejny na całym świecie październik obchodzony jest jako Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych. Święto jest organizowane od 1999 roku przez:
INTERNATIONAL ASSOCIATION OF SCHOOL LIBRARIANSHIP - IASL
Celem akcji jest zwrócenie uwagi na ogromną rolę bibliotek w życiu szkoły, w nauce i rozwijaniu zainteresowań czytelniczych. Tym razem tematem przewodnim święta zaproponowanym przez IASL jest hasło:
"Baśnie i legendy z całego świata"
W nowym roku szkolnym zapraszam do biblioteki, pamiętajcie o nadal obowiązujących zasadach - dystans, dezynfekcja i maseczki.
"Znajdziesz mnie w bibliotece" to hasło tegorocznych obchodów Tygodnia Bibliotek. To ogólnopolski program, mający na celu upowszechnianie książek i czytelnictwa, podkreślający rolę bibliotek w życiu społecznym, edukacyjnym i kulturalnym.
W naszej bibliotece każdy znajdzie coś dla siebie, niezależnie od wieku i zainteresowań. Biblioteka to miejsce, które nic nie wymusza, jedynie zaprasza.