"RAZEM MOŻEMY WIĘCEJ"
"Nie ma kaleki - jest człowiek" powiedziała Maria Grzegorzewska, wielka orędowniczka praw osób niepełnosprawnych.
Samej idei integracji nie trzeba zapewne Państwu przedstawiać, gdyż jest to temat obecny w życiu społecznym od bardzo dawna. Chcielibyśmy jednak przybliżyć sposób funkcjonowania klas integracyjnych w naszej szkole. Mamy nadzieję, że znajdą tu Państwo odpowiedzi na większość rodzących się pytań dotyczących wyboru klasy integracyjnej dla Państwa dziecka . Zapraszamy do krótkiej lektury i do czynnego udziału w procesie, który jest bardzo cenny, kształtujący i ważny, zarówno dla dzieci niepełnosprawnych jak i ich pełnosprawnych kolegów.
CO
TO
JEST KLASA INTEGRACYJNA I CZYM RÓŻNI SIĘ OD KLASY OGÓLNEJ?
W naszej szkole klasy integracyjne funkcjonują na wszystkich poziomach edukacyjnych. Są to oddziały, do których uczęszczają dzieci, których Rodzice wyrazili zgodę i poparcie dla idei wspólnej nauki i zabawy dzieci zdrowych i dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Każdego dnia z uczniami pracuje dwóch nauczycieli.
W klasach I - III - jest to nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej oraz nauczyciel wspomagający, który wspiera rozwój dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; zaś w klasach IV - VI - są to nauczyciele poszczególnych przedmiotów i nauczyciel wspomagający, obecny na wybranych lekcjach. W klasach IV-VI nauczyciel wspomagający jest jednocześnie wychowawcą klasy, co jest bardzo korzystne dla wszystkich dzieci, gdyż przebywa z nimi kilka godzin każdego dnia. Daje to lepsze możliwości do podejmowania efektywnej pracy wychowawczej.
Dzieci w klasie integracyjnej:
uczestniczą w życiu szkoły na tych samych prawach co dzieci z klas ogólnych: biorą udział w konkursach, wycieczkach, zajęciach dodatkowych, specjalistycznych, kołach zainteresowań,
podlegają ocenianiu w oparciu o wewnątrzszkolny system oceniania (uczniowie mający specjalne potrzeby edukacyjne są oceniani indywidualnie),
mają takie same szanse na osiąganie wysokich wyników w nauce (często nawet przodują w klasyfikacji).
Bycie uczniem klasy integracyjnej daje niepowtarzalną szansę rozwoju społeczno-emocjonalnego pod okiem nauczyciela oraz pedagoga specjalnego. Dzieci podczas zabawy i nauki wspierają się nawzajem, uczą się akceptacji, wspólnego rozwiązywania zadań, dostrzegania swoich mocnych i słabych stron. Mała wspólnota, która się dzięki temu tworzy to obraz społeczeństwa, w którym każdy człowiek jest inny, ale każdy tak samo zasługuje na szacunek dla swojej odmienności. Niezwykle istotny jest więc świadomy i dobrowolny wybór Rodziców posyłających swoje dziecko do klasy integracyjnej. Jest on bowiem gwarantem udanej współpracy w dobrych i trudnych momentach. Te ostatnie, o czym zawsze należy pamiętać, zdarzają się we wszystkich klasach, ale wybór klasy integracyjnej jest wyzwaniem dla Rodziców, aby sami stali sie przykładem dla swoich dzieci, jak wspierać się i jak rozmawiać.
ZALETY KLASY INTEGRACYJNEJ
Z perspektywy dzieci niepełnosprawnych:
Najistotniejszym jest tutaj pozytywny wpływ na rozwój emocjonalny i społeczny. Wspólna nauka i zabawa ze sprawnymi rówieśnikami uczy funkcjonowania w społeczeństwie, w którym przyjdzie żyć dzieciom niepełnosprawnym po skończeniu szkoły. Nawiązane kontakty, przyjaźnie i wspólnie spędzany czas łączy dzieci bardzo mocno, podarowując im siłę płynącą z przyjaźni i wiary w drugiego człowieka. Niepełnosprawne dzieci mają możliwość zrozumieć, ze bycie innym nie znaczy gorszym. Dużo radości daje odkrywanie swoich mocnych stron, talentów, co buduje poczucie wartości. W naszej szkole wspieramy dzieci uzdolnione i pomagamy odkrywać te sfery dziecięcej twórczości, które nie ujawniały się wcześniej.
Drugim ogromnym walorem klasy integracyjnej jest obecność pedagoga wspierającego, który jest stałym towarzyszem dziecka. Jego zadaniem jest pomoc w zakresie samoobsługi, funkcjonowania społecznego i nauki. Jest on jakby drogowskazem w szkolnym świecie, który ukierunkowuje dziecko za pomocą wielu działań, by mogło w pełni realizować się w granicach swoich możliwości i potrzeb.
Z perspektywy dzieci pełnosprawnych:
Dzieci zdrowe przebywając na co dzień z niepełnosprawnymi rówieśnikami uczą się tolerancji i szacunku dla innych osób. Stają się empatyczne i wrażliwe. Rozumieją, że wszyscy mają takie same prawa. Przestają odczuwać lęk, który rodzi się z niewiedzy. Otwarcie na innych ludzi to cecha niezwykle piękna, ale i potrzebna we współczesnym świecie a wyrozumiałość i cierpliwość to cechy niezbędne do budowania osobistego sukcesu i samorealizacji. Uczniowie klasy integracyjnej mają szansę te cechy w sobie wykształcać. Obserwowanie zmagań dzieci chorych uczy pokory i refleksji, że nie wszystko przychodzi z łatwością. Daje to więcej mobilizacji do pokonywania własnych trudności i niedoskonałości. Bezcennym jest nabywanie umiejętności ochrony słabszych i wzajemnego wspierania się dzieci. Uczą się one w ten sposób brać odpowiedzialność także za drugiego człowieka i przeżywane przez niego uczucia.
Posyłając dziecko do klasy integracyjnej należy mieć jednak świadomość, że kontakt z osobami z niepełnosprawnościami może być pewnym obciążeniem psychicznym, szczególnie na początku nauki. Wspólna praca dzieci, nauczycieli i specjalistów dąży jednak do tego, by adaptacja i integracja była budowana już od pierwszych dni wspólnej nauki i zabawy.
WSPARCIE SPECJALISTYCZNE
Wszyscy pedagodzy zatrudnieni w klasach integracyjnych to specjaliści z doświadczeniem w pracy w oddziałach integracyjnych. Posiadają niezbędne wykształcenie, w większości przypadków wielokierunkowe i są świetnie przygotowani do swojej pracy zarówno merytorycznie jak i praktycznie.
Na podstawie wskazań z orzeczenia poradni pedagogiczno-psychologicznej, analizy dokumentacji, wywiadu z Rodzicami oraz obserwacji dziecka pedagodzy specjalni wraz z innymi specjalistami (logopeda, pedagog) opracowują indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne dla uczniów integracyjnych. Są one realizowane za zgodą Rodziców i w razie potrzeby modyfikowane i dostosowywane do potrzeb dzieci, których rozwój jest cały czas obserwowany przez cały zespół specjalistów w porozumieniu z Rodzicami.
Zespół pedagogów wspierających dba o integrację dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z całą społecznością szkolną i propaguje wiedzę o niepełnosprawności wśród wszystkich uczniów. Tradycją stało się organizowanie każdego roku licznych działań w ramach Międzynarodowego Dnia Osób Niepełnosprawnych.