Program profilaktyczny do pobrania w wersji doc tutaj

Nie posiadasz płatnego pakietu biurowego do przeglądania i edycji plików doc? Tutaj ściągniesz darmowy pakiet biurowy



Program profilaktyczny realizowany w nauczaniu zintegrowanym w roku szkolnym 2007/2008



Profilaktyka jest chronieniem człowieka w rozwoju przed zagrożeniami i reagowaniem na nie. Jej celem jest ochrona człowieka, dziecka, ucznia, wychowanka przed wszelkimi zakłóceniami rozwoju.

Przedstawiony program obejmuje swoim działaniem uczniów klas I - III, rodziców i nauczycieli naszej szkoły. Odnosi się zarówno do środowiska jak i do indywidualnych deficytów występujących u odbiorców. Realizacja programu pozwoli na wyposażenie ucznia w wiedzę i umiejętności niezbędne w budowaniu dojrzałej osobowości, nauczenie postaw asertywnych w sytuacjach zagrożeń, rozumienie oraz umiejętne stosowanie norm społecznych i systemu wartości. Działania profilaktyczne będą przebiegały w korelacji z programem wychowawczym.


Cele programu:



Formy pracy:

- wycieczki

- zawody i konkursy

- spotkania z pielęgniarką, pedagogiem, psychologiem, policją i innymi osobami w zależności od potrzeb

- filmy instruktażowe

- zajęcia pozalekcyjne.


Metody pracy:




Zadanie

Działania

Odpowiedzialni

1. SAMOPOCZUCIE

  1. Czy moja szkoła jest bezpieczna?

  2. Jaki jesteś, co lubisz?

  3. Szkoła jest twoim drugim domem.

  4. Kto dba o twoje zdrowie?

  5. Od kogo zależy to, czy będziemy się dobrze czuli?

  6. Znaczenie uśmiechu w życiu codziennym. Radzenie sobie z różnymi problemami.

  7. Współdziałanie w zespole. Wspólne radości i smutki.

  8. Znaczenia ruchu dla zdrowia człowieka. Przestrzeganie przepisów gry.

  9. Jestem dobrym sąsiadem.

  10. Dobry kolega.

  11. Dbamy o swoje zdrowie.

  12. Ruch i muzyka.

  13. Dobre i złe samopoczucie.

  14. Skąd wiadomo, że człowiek jest chory, albo ,że jest zdrowy?

  15. Czy wokół nas jest przyjemnie?

  16. Jak działa nasze ciało?

  17. Aktywność fizyczna w różnych, codziennych sytuacjach.

  18. STOP meningokokom!- apel informujący dzieci o zagrożeniach jakie mogą spowodować bakterie zwane meningokokami oraz o sposobach przeciwdziałania zarażeniu.

  19. Odporność organizmu. Czy przestrzegając zasad higieny można zapobiec chorobie?

  20. Smak zdrowia”- zdrowe odżywianie



Wychowawcy klas




















Państwowa Inspekcja Sanitarna, higienistka



Kl. I c, p.Franecka


2. TAKT I KULTURA


  1. Czytaj książki i czasopisma.

  2. Wybierz się do teatru.

  3. Co powinieneś wiedzieć o świętach Bożego Narodzenia.

  4. Zima i zwierzęta.

  5. Moi dziadkowie.

  6. Wizyta w bibliotece, księgarni i antykwariacie.

  7. Pomyśl zanim kogoś o coś posądzisz.

  8. Dzień Matki.

  9. Co powinieneś wiedzieć o niepełnosprawnych kolegach.

  10. Jaki jest prawdziwy przyjaciel?

  11. Jak rozstrzygać nieporozumienia?

  12. Święto Taty.

  13. Znaczenie przyjaźni. Podobieństwa i różnice między ludźmi.

  14. Zwycięzca i zwyciężony- ich odczucia i zachowania.

  15. Odwaga czy brawura.

  16. Inne osoby mogą nam pomóc.

  17. Inny – nie znaczy zły.

  18. Różne sposoby komunikowania się ludzi, przekazywanie informacji, wyrażanie uczuć.

  19. Jak unikać niebezpieczeństw związanych z kontaktowaniem się z nieznajomymi?





Wychowawcy klas


3. PRZEWIDYWANIE ZAGROŻEŃ I NABYCIE UMIEJĘTNOŚCI BEZPIECZNEGO ZACHOWANIA W RÓŻNYCH SYTUACJACH













----------------------------


4. RATUJEMY I UCZYMY RATOWAĆ.


(program realizowany w ramach kampanii

Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy)


  1. Jak bezpiecznie poruszać się po drodze?

  2. Dlaczego trzeba być ostrożnym podczas używania domowych urządzeń elektrycznych.

  3. W jaki sposób przenoszą się choroby?

  4. Co powinieneś wiedzieć o feriach zimowych?

  5. Dlaczego trzeba dbać o czystość wody, ziemi i powietrza?

  6. Dlaczego zbieramy surowce wtórne?

  7. O czym musisz pamiętać w czasie wakacji?

  8. Zagrożenia wynikające z nieprzestrzegania zasad bezpieczeństwa.

  9. Zasady przechodzenia przez jezdnię. Główne

przyczyny wypadków drogowych z udziałem dzieci.

  1. Bezpieczne i zdrowe zabawy zimowe.

  2. Jak używać lekarstw?

  3. Przeciw agresji i przemocy wśród dzieci- apel informacyjny, film edukacyjny, warsztaty dla uczniów.

  4. Praca z bajką profilaktyczno- wychowawczą „Cukierki”.



--------------------------------------------------------------------------------


1.Łańcuch przeżycia (wezwanie pomocy, wczesna

resuscytacja, wczesna defibrylacja, wczesna pomoc

specjalistyczna).

2. Bezpieczeństwo.

3. Sprawdzenie przytomności.

4. Wzywanie pomocy – numery służb ratowniczych.

5. Wzywanie pomocy.

6. Sprawdzanie oddechu (przez 5-10 sekund).

7. Pozycja boczna ustalona.

8. Oddechy ratownicze.

9. Uciskanie klatki piersiowej.

10. Resuscytacja krążeniowo- oddechowa – 2 : 30.

11.Ćwiczenia praktyczne z dziećmi.



Wychowawcy klas















Pedagog szkolny, wychowawcy.

wychowawcy



-----------------------


Przeszkoleni nauczyciele:

B. Musiolik,

K. Zahradnik,

wychowawcy klas