Program profilaktyczny realizowany w nauczaniu zintegrowanym w roku szkolnym 2007/2008
Profilaktyka jest chronieniem człowieka w rozwoju przed zagrożeniami i reagowaniem na nie. Jej celem jest ochrona człowieka, dziecka, ucznia, wychowanka przed wszelkimi zakłóceniami rozwoju.
Przedstawiony program obejmuje swoim działaniem uczniów klas I - III, rodziców i nauczycieli naszej szkoły. Odnosi się zarówno do środowiska jak i do indywidualnych deficytów występujących u odbiorców. Realizacja programu pozwoli na wyposażenie ucznia w wiedzę i umiejętności niezbędne w budowaniu dojrzałej osobowości, nauczenie postaw asertywnych w sytuacjach zagrożeń, rozumienie oraz umiejętne stosowanie norm społecznych i systemu wartości. Działania profilaktyczne będą przebiegały w korelacji z programem wychowawczym.
Cele programu:
Zapoznanie ucznia ze sposobami zachowania i umacniania, a także poprawy zdrowia
Przekazanie i utrwalanie zasad zdrowego stylu życia
Informowanie o różnych rodzajach zagrożeń zdrowia człowieka i możliwościach ich minimalizowania lub eliminowania
Kształtowanie umiejętności różnorodnego rozwiązywania własnych problemów zdrowotnych
Wyrobienie postawy odpowiedzialności za swoje zdrowie wraz z umiejętnością przewidywania skutków własnych zachowań dla zdrowia swego i innych ludzi
Rozwijanie zdolności do samokontroli, samoobserwacji i samopielęgnacji zdrowia
Wyrabianie wśród uczniów właściwych zachowań wobec dzieci niepełnosprawnych oraz uczenie ich pełnej akceptacji tychże kolegów i koleżanek
Tworzenie dobrej, ciepłej atmosfery w szkole dającej poczucie bezpieczeństwa wszystkim uczniom a w szczególności dzieciom niepełnosprawnym.
Ograniczenie zachowań agresywnych i przemocy w szkole.
Poznanie się wzajemne i budowanie zaufania.
Wskazywanie pożądanych wzorców zachowań.
Wskazywanie wartościowych rozrywek.
Rozumienie, że każdy człowiek jest osobą niepowtarzalną i wartościową.
Zapoznanie z podstawowymi zasadami udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku.
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca zbiorowa
- wycieczki
- zawody i konkursy
- spotkania z pielęgniarką, pedagogiem, psychologiem, policją i innymi osobami w zależności od potrzeb
- filmy instruktażowe
- zajęcia pozalekcyjne.
Metody pracy:
Elementy pedagogiki zabawy
Burza mózgów
Drama
Śnieżna kula
Dyskusja ukierunkowana
Praktyczne działanie (ćwiczenia na manekinach).
Zadanie |
Działania |
Odpowiedzialni |
1. SAMOPOCZUCIE |
|
Wychowawcy klas Państwowa Inspekcja Sanitarna, higienistka Kl. I c, p.Franecka |
2. TAKT I KULTURA |
|
Wychowawcy klas |
3. PRZEWIDYWANIE ZAGROŻEŃ I NABYCIE UMIEJĘTNOŚCI BEZPIECZNEGO ZACHOWANIA W RÓŻNYCH SYTUACJACH ---------------------------- 4. RATUJEMY I UCZYMY RATOWAĆ. (program realizowany w ramach kampanii Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy) |
przyczyny wypadków drogowych z udziałem dzieci.
-------------------------------------------------------------------------------- 1.Łańcuch przeżycia (wezwanie pomocy, wczesna resuscytacja, wczesna defibrylacja, wczesna pomoc specjalistyczna). 2. Bezpieczeństwo. 3. Sprawdzenie przytomności. 4. Wzywanie pomocy – numery służb ratowniczych. 5. Wzywanie pomocy. 6. Sprawdzanie oddechu (przez 5-10 sekund). 7. Pozycja boczna ustalona. 8. Oddechy ratownicze. 9. Uciskanie klatki piersiowej. 10. Resuscytacja krążeniowo- oddechowa – 2 : 30. 11.Ćwiczenia praktyczne z dziećmi. |
Wychowawcy klas Pedagog szkolny, wychowawcy. wychowawcy ----------------------- Przeszkoleni nauczyciele: B. Musiolik, K. Zahradnik, wychowawcy klas |